Možete li koristiti zimske gume leti?
U mnogim delovima Evrope, vozači su zakonski obavezni da drže dva kompleta guma – jedan za letnje i drugi za zimu. Imamo tendenciju da vozimo naše gume, bez obzira na njihovu sezonalnost, bez prekida sve dok ne ispadnu blizu dozvoljene granice dubine gazećeg sloja. Ali postoji nekoliko ključnih razlika koje optimizuju efikasnost pneumatika u specifičnim uslovima.
Čitajte dalje da biste otkrili razlike između dva glavna seta sezonskih guma – zimskih i letnjih – i saznajte da li zaista možete da koristite zimske gume tokom lepših meseci u godini.
Koja je razlika između letnjih i zimskih guma?
Dezen gazećeg sloja
Glavna razlika je materijal gazećeg sloja. Napravljene od meke gumene mešavine koja je udostojena da ostane gipka na niskim temperaturama (ispod 7°C), zimske gume poboljšavaju vuču u zimskim uslovima zahvaljujući svojim debelim, širokim gazećim slojem, ugrađenim žlebovima i lamelama za odvodnjavanje vode. Nasuprot tome, letnje gume počinju da se stvrdnjavaju u radnom opsegu <7°C, što dovodi do porasta zaustavnog puta – što je potpuno suprotno od onoga što je potrebno u potencijalno opasnim uslovima vožnje.
Kako funkcionišu zimske gume?
Zimski dizajn gazećeg sloja i lamele se kombinuju da bi poboljšali prianjanje i vuču, dok ekstra široki gazeći sloj omogućava akumulaciju snega, što rezultira prijanjanjem snega na sneg, obezbeđujući bolje prianjanje na putu. Jedinstveni gazeći sloj takođe omogućava brzu drenažu vode, uključujući otopljeni sneg i bljuzgavicu – poboljšavajući kontakt sa putem, vuču i na kraju bezbednost.
Kako zimske gume rade leti?
Kako su zimske gume posebno dizajnirane za upotrebu na temperaturama ispod 7°C, materijal pneumatika može postati previše mekan i elastičan tokom letnjih meseci. Denaturacija gume može dovesti do smanjenog kontakta sa putem i manje kontrole nad kočenjem i skretanjem. Shodno tome, kočenje na zimskim gumama leti traje duže jer se pri ubrzanju gubi trakcija; fenomen poznat kao plutanje guma.
Možda je još alarmantnije da kako se brzina automobila povećava, plutanje guma se pogoršava. Ovo je posebno tačno u letnjim mesecima kada vozači imaju tendenciju da voze brže zbog jasnije vidljivosti i boljih uslova na putu.
Performanse zimskih guma na kiši
Uprkos njihovoj superiornosti u hladnoći, snegu i ledu, performanse zimskih guma će naglo pasti u kišnim uslovima, što će rezultirati bržim stepenom habanja i zagađenjem bukom zbog meke gume i gazećeg sloja koji se brzo troše.
Povećan rizik od upotrebe tokom cele godine
Mnogi vozači odlučuju da dopune zimske gume, bez obzira na godišnje doba, što neizbežno uključuje letnju vožnju. Međutim, vožnja na gumama koje su dostigle zakonsko ograničenje gazećeg sloja dovodi vas u opasnost da povredite sebe i druge, a da ne pominjemo pravne posledice koje bi mogle nastati ako se vaš automobil smatra neispravnim. Drastično smanjeno prianjanje i smanjen zaustavni put samo su dve od opasnosti uzrokovanih nepravilnim korišćenjem pneumatika.
Iako propisi predviđaju da standardni gazeći sloj pneumatika treba da bude najmanje 1,6 mm, preporučujemo da zamenite gume kada se gazeći sloj istroši nešto ispod oznake od 4 mm, što odgovara približno polovini dubine gazećeg sloja nove gume.
To je zato što zimske gume gube svoja jedinstvena bezbednosna svojstva i kvalitet performansi što se njihov gazni sloj više istroši, tako da je uvek najbolje da budete oprezni i da ih zamenite ranije nego kasnije.
Da li je bezbedno koristiti zimske gume leti?
Ukratko, ne. A evo i zašto.
Korišćenje zimskih guma tokom leta produžava zaustavni put, pa čak i najpažljiviji vozači mogu biti uhvaćeni. Tokom leta, na primer, zaustavni put zimskih guma može da se poveća za čak 16 metara. Stoga, u trenutku kada se automobil sa letnjim gumama zaustavi, automobil sa zimskim gumama bi i dalje napredovao potencijalno fatalnim brzinama.
Izrađene za posebne namene, sezonske gume su upravo to; sezonski. Zbog toga preporučujemo da menjate gume u skladu sa godišnjim dobima kako biste maksimizirali bezbednost na putu i zaštitu od oštećenja.